Blog

1. Chystáte se prodat svou nemovitost a zvažujete, zda byste měli využít služeb realitní kanceláře? 

Je pravda, že někteří prodávající si myslí, že prodej nemovitosti zvládnou sami – stačí přece jen podat inzerát na internet a s právníkem domluvit přípravu kupní smlouvy. Ale kdyby to bylo tak jednoduché nebyla by potřeba existence realitních kanceláří. Opak je však pravdou. Prodej nemovitosti je proces plný úkolů a povinností, které mohou být často složité a náročné. Zkušená realitní kancelář Vám dokáže ušetřit spoustu času, nervů a zajistit co nejlepší výsledek prodeje. Hlavním benefitem spolupráce s realitní kanceláří je předání starostí do rukou odborníka. Pro profesionálního makléře je řešení situací spojených s prodejem nemovitostí každodenním chlebem. Navíc se můžete spolehnout na jeho znalosti trhu, ocenění Vaší nemovitosti, právní aspekty i vyjednávací schopnosti. Takže pokud chcete prodat svou nemovitost rychle, bezpečně a za co nejlepších podmínek, spolupráce s realitní kanceláří je rozhodně vhodnou volbou. A to vše ve přátelském a otevřeném duchu! 

2. Budu muset podepisovat nějakou smlouvu?

Abyste nám mohli svěřit zprostředkování prodeje nebo pronájmu vaší nemovitosti, je důležité se dohodnout na pravidlech a podmínkách, které budou zakotveny ve smlouvě o zprostředkování. Tento dokument zajistí oběma stranám jistotu, že veškerý postup bude probíhat dle dohodnutých parametrů.

V smlouvě najdete především nabídkovou cenu nemovitosti, kterou nemůžeme bez vašeho souhlasu měnit. Dále pak specifikujeme výši odměny za úspěšné zprostředkování a závazek realitní kanceláře pečlivě se věnovat vaší nemovitosti. Kromě toho obsahuje smlouva i další práva a povinnosti jak pro vás jako majitele nemovitosti, tak pro nás jako zprostředkovatele. Tato smlouva poskytuje jistotu oběma stranám, že postup bude skutečně takový, na jakém jsme se dohodli.

3. Co znamená exkluzivní a neexkluzivní smlouva a jaké jsou jejich výhody?

Exkluzivní neboli výhradní zastoupení, spočívá v tom, že pověříte pouze jednu realitní kancelář prodejem či pronájmem Vaší nemovitosti a ta se pak postará o nalezení zájemce. Neexkluzivní (nevýhradní) zastoupení naopak umožňuje pověřit více realitních kanceláří zprostředkováním prodeje či pronájmu.

Na první pohled by se mohlo zdát, že neexkluzivní zastoupení přináší prodávajícímu větší šanci na úspěch, jelikož je zapojeno více realitních kanceláří. Opak je ale často pravdou. Když pověříte více zprostředkovatelů, nikdo z nich nemá jistotu úspěchu, a tedy i odměny za svoji práci. V důsledku toho se mohou méně snažit a neinvestovat dostatečné prostředky do reklamy a propagace Vaší nemovitosti.

Zřídka se pak stává, že kupující složí zálohu, začne si vyjednávat úvěr a zprostředkovatel mu po nějaké době oznámí, že mu musí (a to v tom lepším případě) vrátit zálohu, neboť nemovitost si již koupil někdo jiný. Abychom se vyhnuli takovým situacím, jež mohou potenciální kupující odradit, upřednostňujeme výhradní zastoupení. Výhradní zastoupení nabízí prodávajícímu větší jistotu a nám umožňuje soustředit veškeré úsilí na nalezení toho pravého zájemce co nejdříve. Z těchto důvodů se při zprostředkování držíme osvědčených postupů a snažíme se být při tom přátelskou a spolehlivou realitní kanceláří.

4. Průkaz energetické náročnosti (PENB) 

Energetický štítek je označení elektrických spotřebičů a nově také budov, který označuje energetickou náročnost. Jedná se o spotřebu elektrické energie, vody, objem vyprodukovaných emisí, hlučnosti apod. Domácí spotřebiče je v Evropské unii povinné energetickými štítky označovat od roku 2001. U budov institut energetického štítku zanikl s novelou zákona o hospodaření energií, která vstoupila v platnost 1. ledna 2013. Jednalo se o tzv. Energetický štítek obálky budovy. Nové budovy ( a budovy stávající v různých případech ) označuje tzv. Průkaz energetické náročnosti budovy ( v médiích mylně uváděný jako "energetický štítek" ). Postupně jej budou muset mít téměř všechny budovy, a to do roku 2019. 

5. Průkaz energetické náročnosti budov (PENB)

PENB nebo také Energetický štítek určuje, jak je na tom daná nemovitost se spotřebou energie, tedy jaké budou náklady na její provoz a tím má chránit spotřebitele. Ceny energií stále rostou a energetický štítek má údajně sloužit jako ochrana spotřebitele před nákupem energeticky náročné stavby.

Povinnost zpracování průkazu energetické náročnosti budovy vznikla na základě novely zákona o hospodaření s energií. Údajným cílem těchto opatření je významně snížit spotřebu energií na provoz budov.

Povinnost vypracovat průkaz energetické náročnosti budovy platí pro novostavby a rovněž na větší změny dokončených budov. Dále platí povinnosti pro veřejné budovy. Nově také platí pro vlastníky a společenství vlastníků pro užívané bytové a administrativní budovy do roku 2015-2019 ( podle vztažné plochy ). Průkaz je také potřeba při prodeji nebo pronájmu.

Nový Průkaz energetické náročnosti budov obsahuje nově informace nejen o dodané energii do budovy, ale také o neobnovitelné primární energii, která vyjadřuje vliv provozu budovy na životní prostředí. Součástí průkazu jsou i doporučující informace o možných opatřeních, která by pomohla snížit energetickou náročnost budovy.

Průkaz energetické náročnosti budovy platí 10 let ode dne jeho vyhotovení, avšak při větší změně budovy je třeba jej aktualizovat.

Doklady potřebné k získání energetického štítku budov

• Projektové podklady – pozornost je zaměřena zejména na vlastnosti obálky budovy.

• Provozní režim budovy – projeví se v počtu hodnocených takzvaných zón ve výpočetním modelu.

• Zprávu o úrovni vybavení technickým zařízením budovy (TZB) a stavu tohoto zařízení.

• Situace s orientací ke světovým stranám.

• Technická zpráva souhrnná – případně technické části.

• Půdorysy jednotlivých podlaží s označením místností.

• Pohledy na objekt ze všech stran.

• Minimálně jeden řez objektem.

• Zajištění vyhotovení Průkazu energetické náročnosti budovy za velice příznivou cenu!

6. Rezervační smlouva

Rezervace nemovitosti je důkazem vašeho seriózního zájmu. Rádi vám zašleme rezervační smlouvu, která slouží jako závazek pro budoucí kupní smlouvu. Po jejím podpisu a uhrazení rezervačního poplatku vám nemovitost zarezervujeme. 

7. Kupní smlouva

Ve spolupráci s naší důvěryhodnou advokátní kanceláří, pro vás pečlivě připravujeme kupní a úschovní smlouvu. Úschovní smlouva představuje pro vás, našeho klienta, garanci bezpečného uložení kupní ceny a následného podání návrhu na zápis vlastnického práva do katastru nemovitostí. Tímto způsobem obě strany realitní transakce získávají jistotu bezpečného a hladkého převodu nemovitosti. 

8. Předání nemovitosti

V katastru nemovitostí jsme úspěšně přepsali vlastnické právo na vás jako kupujícího, a kupní cena byla převedena prodávajícímu. Zároveň se postaráme o hladké fyzické i protokolární předání nemovitosti.